چاپ این نوشته
پنج گام جاده سلامتی – گام اول؛ صبحانه/

دیابت یا صبحانه؟ انتخاب با شماست! / افرادی که صبحانه نمی خورند دچار مقاومت انسولین می شوند

تقریباً همه می دانند که حذف صبحانه گزینه مناسبی نیست و به سلامت لطمه می زند. امّا حالا دلیل دیگری بر درست بودن این عقیده وجود دارد و آن اینکه تحقیقات جدید نشان داد حتّی حذف یک وعده صبحانه در طول هفته می تواند ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد.

به گزارش سرویس سبک زندگی صدای سلامت، صبحانه مهمترین وعده غذایی به حساب می آید و کسانی که این وعده غذایی را در برنامه روزانه خود می گنجانند، از سلامت بیشتری در طول زندگی خود برخوردارند. اگر شما روزتان را با خوردن صبحانه کامل شروع کنید بیشتر احساس سرزندگی می کنید و انرژی بیشتری برای فعّالیت و حرکت دارید و این یعنی این که انرژی بیشتری می سوزانید. صبحانه ای که از غلات با فیبر غذایی کامل تشکیل شده باشد می تواند از نوسانات قند خون در طول روز جلوگیری کند و به این ترتیب مانع از آسیب های ناشی از بالا بودن قند خون گردد. از طرفی هم صبحانه سبب کنترل اشتها می شود و میل به خوردن شیرینی و نشاسته را کاهش می دهد.

یک صبحانه کامل شامل نان تهیه شده از غلّات کامل و همچنین شیر و میوه، علاوه بر این که باعث می شود وزن فرد کاهش پیدا کند، از ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت جلوگیری می کند. بهتر است که پس از پایان خواب و ۸ تا ۱۰ ساعت وقفه در سوخت رسانی در بدن، صبحانه خوردن به عنوان عاملی برای تجدید قوا، حتماً در برنامه ما باشد. وقتی که فرد صبحانه نمی خورد، بدن او به علّت نرسیدن غذا به مغز، خسته تر است. می توان گفت کج خلقی و بی حوصلگی در صبح از نتایج نخوردن صبحانه است.

* صبحانه سالم چیست؟

03

صبحانه سالم باید شامل مقداری پروتئین و مقداری فیبر باشد. پروتئین را می توان از تخم مرغ، حبوبات یا گوشت کم چربی تأمین کرد. فیبر هم در غلات کامل و سبزی و میوه پیدا می شود. نمونه ای از یک صبحانه سالم می تواند شامل تخم مرغ آب پز، یک پرتغال، یک تکه نان گندم کامل و یک لیوان شیر کم چرب باشد. از غلّات شیرین شده، مربا، آب میوه شکردار، نان های شیرین و نان سفید برای صبحانه بپرهیزید، چرا که این ها خیلی زود هضم می شوند و دوباره بعد از یکی دو ساعت گرسنه و خسته می شوید.

پروتئین و فیبر گرسنگی شما را کاملاً رفع می کنند و تا زمان نهار فرا برسد شما را کاملاً سیر نگه می دارد. اگر دوست ندارید صبحانه بخورید یا فکر می کنید وقتی صبحانه می خورید احساس خوبی ندارید می توانید صبحانه تان را به دو وعده کوچک تر تقسیم کنید. وفتی خانه هستید یک تخم مرغ آب پز بخورید و یکی دو ساعت بعد هم وقتی که سر کار هستید به خودتان کمی استراحت بدهید و یک ساندویچ کوچک یا یک سیب و یا یک مشت گردو و بادام بخورید.

* کسانی که صبحانه نمی خورند به دیابت سلام کنند!

01

تقریباً همه می دانند که حذف صبحانه گزینه مناسبی نیست و به سلامت لطمه می زند. امّا حالا دلیل دیگری بر درست بودن این عقیده وجود دارد. تحقیقات جدید نشان داد حتّی حذف یک وعده صبحانه در طول هفته می تواند ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوّم را افزایش دهد. پژوهشگران دانشگاه هاروارد عادات غذایی و سلامت ۵۰ هزار نفر را طی شش سال برّرسی کردند. بعد از برّرسی عواملی مانند سن، شاخص توده بدنی، مصرف سیگار، فعّالیت بدنی و دیگر عوامل محیطی به این نتیجه رسیدند زنانی که وعده صبحانه را حذف کردند در مقایسه با آن هایی که صبحانه خوردند، ۲۰ درصد بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع دوّم هستند.

محققان می گویند زمانی که شما صبحانه نمی خورید، سطح انسولین نسبت به زمانی که در حال استراحت هستید پائین تر می آید. بنابراین وقتی نهار می خورید به یک باره انسولین بالا رفته و بعد به سرعت پائین می آید. به این ترتیب دچار مقاومت انسولین می شوید. یعنی سلول های بدن در مقابل فعّالیت انسولین برای وارد کردن گلوکز به سلّول ها و تبدیل آن به انرژی مقاومت می کنند.

امروزه دیابت یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی – درمانی و اجتماعی – اقتصادی جهان محسوب می شود؛ به گونه ای که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند. از آن جا که خود بیماران و خانواده های آن ها مهمترین نقش را در درمان این بیماری بر عهده دارند، کسب اطلاعات لازم درباره دیابت به شیوه های مختلف آموزشی از اهمّیت بالایی برخوردار است. مبتلایان به دیابت باید یاد بگیرند که چگونه قند خود را کنترل کنند تا از عوارض حادّ و مزمن آن پیشگیری نمایند و یا در صورت پیدایش این عوارض، به موقع به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند. از دیابت گفتیم. به راستی دیابت چیست؟

* دیابت همان مرض قند است؟

بله؛ دیابت همان مرض قند است که در آن مقدار قند در خون و ادرار از حدود عادی بالاتر است. این حالت یا به دلیل عدم تولید مقدار کافی انسولین توسط لوزالمعده (دیابت نوع یک) و یا به دلیل عدم کارکرد مناسب انسولین در بدن و مقاومت در برابر آن(دیابت نوع دو) پیدا می شود. حالت سوّمی که از دیابت قندی وجود دارد که در دوران بارداری خود را نشان می دهد.

* فوائد صبحانه

02

پس اگر حتّی از یک وعده صبحانه غافل شویم می تواند اثرات جبران ناپذیری را برای ما داشته باشد. روی سخن خود را با افرادی می گذاریم که صبحانه می خورند و طبق توصیه های صدای سلامت صبحانه سالم می خورند. حفظ توازن انسولین بدن یکی از مهمترین فوائد صبحانه است. این وعده غذایی حساس، اعمال بدن را تنظیم می کند و علاقه مفرط به خوردن مواد قندی و نشاسته ای را کم می کند. همچنین گلوکز بدن را متعادل نگه می دارد که نتیجه این عمل ثابت نگه داشتن جریان انرژی در بدن است. از طرفی صبحانه مواد زائد بدن را حذف می کند و تمرکز و هوش و فعّالیت ذهنی را تقویت می کند.

این وعده مهم، برای کودکان اهمّیت بسیاری دارد. کودکان با خوردن صبحانه، گیرایی بیشتری برای درست خواندن و فهمیدن مطالب جدید دارند و به جای این که به فکر گرسنگی باشند، به فکر درس خواندن و فهمیدن مطالب درس هستند. کودکانی که از خوردن صبحانه ممانعت می کنند اصولاً با کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین B2 مواجه هستند.

مادران به یاد داشته باشند که یکی از علل بی میلی کودکان نسبت به این وعده غذایی، تکراری و یکنواخت بودن صبحانه هاست.

انتهای پیام/

telegram

Go to TOP