چاپ این نوشته
در همایش بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی کشور مطرح شد؛

سرعت بالای بومی سازی فرآیندهای جدید درمانی جهان در کشور / ایران ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل به قطب علمی علوم پزشکی منطقه را دارد

همایش بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی برای نخستین بار در کشور با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی اصفهان در حال برگزاری است.

به گزارش سرویس اخبار صدای سلامت، همایش بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی برای نخستین بار در کشور با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، شورای سیاست گذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی اصفهان در حال برگزاری است.

هدف از برگزاری این همایش، ارائه تجربه های صاحب نظران در زمینه بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی به عنوان یکی از محورهای طرح تحول و نوآوری در آموزش این رشته و شناسایی و تقدیر از دستآوردهای برتر در این زمینه است.

محورهای اصلی همایش شامل تدوین و اجرای برنامه های آموزشی بین المللی و جذب دانشجو، استاد و پژوهشگر بین المللی، اعتباربخشی برنامه های آموزشی بین المللی، ایجاد موسسه های آموزشی، شهرک های سلامت بین المللی، ایجاد پژوهشکده ها، شبکه های علمی و جوایز بین المللی، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های بین المللی و صادرات مواد کمک آموزشی است.

*تعاملات مناسب و  برنامه ریزی شده باعث اثر گذاری ایران در دنیا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در افتتاحیه این همایش گفت: سه هدف اصلی از برگزاری این همایش، ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در زمینه های استاد، دانشجو و پژوهش، خلق ثروت دانش بنیان از طریق آموزش و محصول های آموزشی و ارتقای منابع انسانی داخلی از طریق انجام طرح های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های خارجی است.

غلامرضا اصغری ادامه داد: مباحثی در ضرورت بین المللی سازی علوم پزشکی ارائه می شود که با محتوایی که در این زمینه تهیه شده است امیدواریم تلاش دوستان در برگزاری این همایش به درستی پاسخ داده شود.

وی افزود: علم یک تجربه بشری است و در دنیای امروز و ارتباطات نزدیک قطعاً در همه حوزه ها از جمله در حوزه آموزش عالی که آموزش پزشکی هم بخشی از آن است می تواند در توسعه نیروی انسانی، ارتقای سطح آموزشی و کیفیت پژوهش ها، اثر گذاری اجتناب ناپذیر در تعاملات و مزایای اقتصادی کشور بسیار مهم باشد.

اصغری در همین رابطه خاطر نشان کرد: ایران با فرهنگ غنی و نیروی انسانی ارزشمند اگر تعاملات مناسب و  برنامه ریزی شده داشته باشد می تواند در دنیا اثر گذار باشد.

*علوم پزشکی از جمله علومی که به شدت در دنیا در حال تبادل است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون اثر گذاری علوم پزشکی تصریح کرد: علوم پزشکی از جمله علومی که به شدت در دنیا در حال تبادل است؛ کافی است یک مقایسه ساده بین تحولاتی که در حوزه سلامت و استفاده از تکنولوژی های جدید درمان و تشخیص بیماری ها و پیشرفت های علمی که در جهان در علوم پزشکی اتفاق می افتد و سرعت انتقال آن به کشور داشته باشید.

این مقام مسئول به تعاملات سامان یافته و برنامه ریزی شده اشاره کرد و گفت: این توانمندی را بهترین نیروهای انسانی ما دارند که هر تکنیک و فرآیند جدیدی در درمان که در دنیا اتفاق می افتد به سرعت در کشور بومی می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. با این نوانمندی ها ما می توانیم برای جامعه مفیدتر باشیم و به جامعه هدف خود کمک های فراوانی بکنیم.

غلامرضا اصغری ضمن اشاره به ورود سایر کشورها در بحث بین المللی سازی اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا برای جذب دانشجوی خارجی برنامه ریزی می کنند؛ درآمدهایی که در این زمینه برای کشورهای غربی حاصل شده بسیار بالا است و ابعاد اجتماعی و اقتصادی مفیدی دارد.

رئیس منطقه هفت کشوری در پایان خاطر نشان کرد: چیزی که برای ما به عنوان یک کشور اسلامی و ارزشی مفید است، اثر گذاری در این حوزه است که بتوانیم نقش خود را در پیشرفت علم که واقعاً یک قدرت است و از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است به خوبی انجام دهیم.

*ما باید آموزش خود را در بین مللی سازی علوم پزشکی جدی بگیریم

معاون آموزشی وزارت بهداشت در این همایش گفت: ما چالش هایی در مباحث آموزشی داریم، اما داشتن یک نگاه کاربردی به ما راهی را نشان می دهد تا در استراتژی های تعریف شده به خوبی عمل کنیم.

دکتر باقر لاریجانی ادامه داد: ما اگر بخواهیم به یک مرجعیت علمی در سطح بالا برسیم نیازمند همت و تلاش جدی است، گزارشی که اخیراً در مورد دانشگاه های بین المللی در منطقه منتشر شده هشداری است به این که ما آموزش خود را در بین مللی سازی علوم پزشکی جدی بگیریم.

وی افزود: ما باید دانشگاه های خود را در این زمینه توانمند کنیم و به هر حال ضرورت رسیدن به جایگاه اول اقتصادی علمی و فنآوری، هدف گذاری درست و شناختن جایگاه و نقاط قوت و ضعف است.

این مقام مسئول وزارت بهداشت تصریح کرد: در آموزش پزشکی ما این ظرفیت را داریم که اگر این ظرفیت را دنبال نکنیم خوشآیند نیست و باید خود را برای جذب مخاطبان جدیدی در دانشگاه آماده کنیم و رسیدن به این افق دور نیست.

* از ترفندهای غیر حرفه ای برخی کشورها برای ارتقای رتبه در منطقه غافل نباشیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: آمایش سرزمینی، راهبردی برای توسعه آموزش علوم پزشکی و راهبردی اساسی در توسعه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر ظرفیت های بومی، بهرمندی از امکانات و بسترهای منطقه ای و استانی است که ضرورت حضور در عرصه های جهانی را می رساند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رشد دانشگاه های ما در سه دهه گذشته نسبتاً بالا بوده و جایگاه ما در دنیا متناسب با شرایط دیده شدن ایران، خوب است ولی باید در حفظ و ارتقاء آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: گروه پزشکی در تولید علم وضعیت بدی ندارند و مفهوم آن است که باید مسیر را پیش ببریم که پتانسیل آن در کشور وجود و در این بین از ترفندهای غیر حرفه ای برخی کشورها برای ارتقای رتبه در منطقه غافل نباشیم.

این مقام مسئول وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: آسیا بیشترین سهم را در تأمین دانشجو برای دانشگاه های اروپا و امریکا دارد و این نشان دهنده ظرفیت این منطقه برای سرمایه گذاری آموزش عالی است برای مثال ۷۱ درصد دانشجویان استرلیا از آسیا تأمین می شود.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: بررسی روند جذب دانشجوی خارجی در جهان به ما این نکته را می رساند که آن ها نهایت تلاس خود را برای این موضوع مهم به کار بسته اند و برنامه ریزی مناسبی در پیش گرفته اند.

*۳۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور پذیرای دانشجوی خارجی

وی با اشاره به وضعیت دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در رشته های علوم پزشکی کشور گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از هزار و ۴۰۰ دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند که حدود ۶۰ درصد این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

لاریجانی گفت: پایین بودن تعداد دانشجویان خارجی در کشورمان یکی از نقص های سیستم آموزش عالی است که امیدواریم با اجرای بسته آموزشی طرح تحول نظام سلامت، حرکت های خوبی در جهت رفع آن و بین المللی کردن دانشگاه ها برداشته شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان داشت: این دانشجویان از ۴۱ ملیت مختلف آمده اند و ۳۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور پذیرای این تعداد دانشجوی خارجی هستند و نشان دهنده این است که ما باید برای خود مخاطبینی تعریف کنیم و روی آن کار کنیم.

به گفته لاریجانی ما هنوز جزء دانشگاه های برتر منطقه نیستیم و باید دانشگاه های خود را به دیگران معرفی کنیم. وزارت بهداشت تحولاتی را در ارزشیابی دانشگاه های جهان به منظور ارزیابی مدارک دانش آموختگان ایجاد کرده که بین المللی است.

وی در مورد برنامه های آتی اظهار کرد: ما باید در آینده پذیرای بیش تر دانشجویان خارجی در مقاطع مختلف باشیم و فرآیند اعتبار بخشی بین المللی را تکمیل کنیم و راه اندازی دانشگاه های بین المللی را رصد کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد: ایران ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل شدن به شکل یک قطب علمی حیطه های مختلف علوم پزشکی منطقه را دارد که با حفظ منافع جمهوری اسلامی باید این مسیر را برویم و این تعاملات منجر به توانمند شدن دانشگاه های داخل کشور شود.

وی افزود: این موضوع یکی از مهم ترین تکالیف حوزه آموزش پزشکی کشور است که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب هم هست و حوزه آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه روشنی را برای تحقق این امر تدوین کرده است.

انتهای پیام/

telegram

Go to TOP