چاپ این نوشته
photo_2017-01-04_18-31-27
در جشنواره پخت غذای سنتی و سالم مطرح شد؛

نقش مؤثر اصلاح شیوه زندگی در پیشگیری از بیماری ها/ توجه به ذائقه فرزندان از زمان کودکی

جشنواره پخت غذای سنتی و سالم با هدف ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سالم و ایرانی به منظور داشتن جسم و روحی سالم و همچنین ترویج سلامت در مرکز سلامت امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش سرویس سبک زندگی صدای سلامت، با توجه به اهمیت و ضرورت تداوم و استمرار اطلاع رسانی به گروه های خاص و عموم جامعه در خصوص تغذیه سالم، هر ساله بسیج کشوری با عنوان بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه صحیح برگزار می شود.

امسال هم طبق سال های گذشته این بسیج اطلاع رسانی با عنوان پویش ملی «۱،۲،۳: غذای سالم» با هدف کاهش مصرف قند، نمک و چربی از ۲۹ آذر تا ۱۵ دی ماه در سراسر کشور و همزمان در استان اصفهان برگزار شد.

امروز جشنواره پخت غذای سنتی و سالم با هدف ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سالم و ایرانی به منظور داشتن جسم و روحی سالم و همچنین ترویج سلامت در مرکز سلامت امام علی(ع) برگزار شد.

تغذیه نامناسب و الگوی غذایی غلط، بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی

دکتر مرتضی قاسمی مدیریت درمانگاه مرکز سلامت امام علی(ع) با اشاره به اهمیت غذای سالم اظهار کرد: بیماری های غیر واگیر مهم ترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می روند، به طوریکه ۷۶ درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد.

قاسمی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری های غیر واگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی است، مطالعات انجام شده نشان داده است که تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، بیماری های قبلی عروقی، دیابت نوع۲ و برخی انواع سرطان هاست.

وی افزود: در حال حاضر بیماری های قلب عروقی علت اصلی مرگ در افراد بالای ۳۰سال و دومین عامل مرگ در افراد ۱۵ تا ۵۹ سال عنوان شده است. سرطان پانکراس، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی به خصوص در زنان، نقرس، اختلال حواس و آلزایمر از عوارض مصرف زیاد مواد قندی و شیرین است.

اصلاح شیوه زندگی نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری ها دارد

این پزشک عمومی تصریح کرد: از طرف دیگر، افزایش مصرف روغن و چربی به ویژه چربی های اشباع از طریق مصرف بی رویه فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده هم باعث افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها از جمله سرطان پستان، سرطان پروستات و دیابت شده است.

مدیریت درمانگاه مرکز سلامت امام علی(ع) با اشاره به منشأ اصلی بیماری های قلبی عروقی گفت: دو علت عمده در بررسی این بیماری شناخته شده که تغذیه ناسالم و کاهش فعالیت بدنی افراد جامعه است که با اصلاح شیوه زندگی بخش بزرگی از آن قابل پیشگیری است.

قاسمی افزود: امسال شعار هفته اطلاع رسانی تغذیه سالم کاهش مصرف نمک، قند و چربی و همچنین افزایش مصرف میوه و سبزیجات است که اگر با انصاف نگاه کنیم بیشترین مشکلات تغذیه با همین عوامل ارتباط مستقیم دارد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره هایی بتوانیم گام مؤثری در اصلاح شیوه زندگی مردم داشته باشیم و شرکت کنندگان تجربیات به دست آمده در این جشنواره را در طول زندگی خود به کار بگیرند.

طعم تندرستی با کاهش مصرف قند، نمک و چربی

کارشناس تغذیه مرکز سلامت امام علی(ع) با اشاره به طعم تندرستی با کاهش مصرف قند، نمک و چربی اظهار کرد: مطمئن باشید اگر امروز وقت و هزینه صرف کرده اید برای کل جامعه مفید خواهد بود.

غزل ابریشمکار ادامه داد: متأسفانه مصرف میوه و سبزیجات در کشور ما و به خصوص اصفهان بسیار پایین است که با توجه به نقش مؤثر آن ها در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری باید بیشتر رعایت شود.

وی افزود: بهتر است به جای مصرف انواع شیرینی از میوه های با طعم شیرین مثل خرما و انواع میوه های خشک استفاده شود و به جای نوشابه های شیرین و گازدار از آب، دوغ و آب میوه های طبیعی و تازه مصرف شود تا با مصرف قند کمتر سلامتی بیشتری داشته باشیم.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: در صورتی که بیش از میزان مورد نیاز مواد قندی و شیرین مصرف شود، باعث اضافه وزن، چاقی، افزایش فشارخون و افزایش چربی خون می شود، به علاوه مصرف زیاد مواد قندی باعث ایجاد پوسیدگی دندان به ویژه در کودکان می شود.

عادت کردن ذائقه به مواد شیرین از دوران کودکی شروع می شود

ابریشمکار  با بیان این که عادت کردن ذائقه به مواد شیرین به طور معمول از دوران کودکی شروع می شود؛ تصریح کرد: مصرف این مواد عوارض زیادی از جمله اضافه وزن، دیابت و آرتریت را در سنین بالاتر به دنبال خواهد داشت، از طرف دیگر بسیاری از میوه ها، طعم شیرین طبیعی دارند که به تنهایی برای ذائقه شیرین مناسب هستند.

کارشناس تغذیه مرکز سلامت امام علی(ع) با اشاره به داشتن قلب سالم تر با مصرف نمک کم تر گفت: برای پخت غذا از نمک کم تری استفاده کنید و سر سفره از پاشیدن نمک بر روی غذا به شدت پرهیز کنید، بهتر است برای تأمین ید بدن از نمک یددار تصفیه شده و آن هم به مقدار کم استفاده کنید.

ابریشمکار خاطر نشان کرد: در افرادی که غذاهای شور و پرنمک مصرف می کنند احتمال افزایش فشارخون بیشتر است، مصرف نمک زیاد خطر ابتلا به سرطان معده را هم افزایش می دهد پس بهتر است که با کاهش مصرف نمک می توانید خطر ابتلا به فشار خون و سکته مغزی را کاهش دهید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مصرف زیاد روغن، غذاهای چرب و سرخ شده خطر چربی خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد که ما توصیه می کنیم به جای سرخ کردن غذا از روش های دیگر پخت مثل بخارپز، آب پز، تنوری و کبابی استفاده کنید.

تغذیه سالم ارتباط تنگاتنگی با روان سالم دارد

کارشناس روانشناسی مرکز در ادامه این جشنواره گفت: وقتی از تغذیه سالم سخن به میان می آید، چیزی که در ذهن تداعی می شود مصرف سبزیجات و میوه ها، دریافت کافی کلسیم و شیر و لبنیات و دریافت پروتئین ها و ویتامین هاست، در این میان آن چه کمتر به آن توجه می شود این است که تغذیه سالم ارتباط تنگاتنگی با روان سالم دارد.

کریمی ادامه داد: بدون شک بین روح و جسم انسان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و همان طور که روح بر جسم تاثیر می گذارد، جسم هم روح را تحت الشعاع قرار می دهد، در نتیجه اگر بدانیم مواد غذایی با جسم و روح ما چه می کند نسبت به آن چه می خوریم حساس تر می شویم، خویشتن داری به خرج می دهیم، روش زندگی خود را اصلاح و سعی می کنیم تغذیه سالمی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه با تغییر سبک زندگی مردم مواد مفیدی در غذاها کاهش پیدا کرده است که این موضوع در رشد فکری و قدرت تفکر خصوصاً کودکان اثر گذار است.

این کارشناس روانشناسی خاطر نشان کرد: برای خوشبخت بودن باید جسم سالم و روح آرامی داشت و اگر جسم خود را با خوردن غذاهای مفید سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت و آرامش فکر در واقع باعث نشاط و شادابی می شود.

انتهای پیام/

telegram

Go to TOP