چاپ این نوشته
بارداری هفته به هفته – هفته سوّم/

برای استحکام دندان کودکان، روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید

کارشناس ارشد بهداشت باروری گفت: برای آن که فرزندتان استخوان ها و دندان های مستحکمی داشته باشد باید روزانه حداقل ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید؛ منابع سرشار از کلسیم، شیر، پنیر و فرآورده هایی که به آن ها کلسیم افزوده شده است مانند آب پرتقال هستند.

به گزارش سرویس خانواده، مریم ملایی در گفتگو با صدای سلامت گفت:در هفته سوّم بارداری مادران هنوز احساس نمی کنند که باردار هستند ولی در واقع فرزند آن ها شروع به رشد و تکامل کرده است.

کارشناس ارشد بهداشت باروری افزود: تخمک لقاح شده حدود ۳۰ ساعت بعد از لقاح به دو سلول، سپس به چهار سلول و بعد به هشت سلول تقسیم می شود و همزمان با انتقال از لوله فالوپ به رحم، تقسیم ادامه می یابد و هنگام رسیدن این مجموعه متشکل از صدها سلول به رحم، شکل آن به صورت توپ کوچک و ظریفی درآمده است که به آن مورولا به معنی توت گفته می شود.

وی ادامه داد: مورولا به شکل حفره ای در می آید و داخل آن با مایع پر می شود و در این مرحله بلاستوسیست نام دارد. در نزدیکی پایان این هفته، بلاستوسیست خود را به لایه مفروش کننده رحم یعنی آندومتر متصل می کند که به این کار لانه گزینی گفته می شود.

ملایی خاطر نشان کرد: لانه گزینی، ارتباطی ضروری است و از طریق آن، رحم مادر مواد غذایی لازم را در اختیار رویان قرار می دهد و مواد زائد را از بدن رویان خارج می کند که با گذشت زمان جایگاه لانه گزینی تبدیل به جفت خواهد شد.

این کارشناس ارشد تصریح کرد: بخشی از مشتقات تخم بارور، در فاصله پیدا شدن محور طولی تا پیدایش تمام ساختارهای اصلی که در نهایت فرزند را پدید می آورد رویان نام دارد که در انسان، همان ارگانیسم تکوین یابنده در بدن مادر، از هنگام تقسیم سلولی از ابتدای هفته سوم تا پایان هفته ششم پس از لقاح یا هفته دهم پس از شروع آخرین قاعدگی است.

وی همچنین گفت: در این مرحله، بدن مادر، پروتیئنی به نام فاکتور زودرس حاملگی آزاد می کند که نقش مضعف ایمنی دارد و همچنین در صورت منفی بودن نتیجه تست حاملگی در این هفته، نمی توان باردار بودن را رد کرد زیرا اکثر کیت های تشخیص حاملگی در این مرحله، چندان قابل اعتماد نیستند.

ملایی به مادران توصیه کرد: رژیم غذایی خود را مورد بررسی دوباره قرار دهید؛ ایده آل آن است که از زمانی که تصمیم به حامله شدن گرفتید از مکمل های ویتامینی استفاده کنید ولی ویتامین ها جای غذا را نمی گیرند.

این کارشناس ارشد بهداشت باروری در ادامه گفتگوی خود با صدای سلامت خاطر نشان کرد: در این مرحله، مصرف اسید فولیک، کلسیم، آهن و پروتئین اهمیت زیادی دارد و در نخستین هفته های بارداری، ساختار عصبی فرزند شما شامل مغز و طناب نخاعی تکامل می بابد و اسید فولیک از نقش اساسی در پیشگیری از نقایص عصبی برخوردار است.

وی افزود: برای آن که فرزندتان استخوان ها و دندان های مستحکمی داشته باشد باید روزانه حداقل ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید؛ منابع سرشار از کلسیم، شیر، پنیر و فرآورده هایی که به آن ها کلسیم افزوده شده است مانند آب پرتقال هستند.

ملایی تصریح کرد: در دوران بارداری، مادر و فرزند، هر دو به افزایش تولید خون نیاز دارند و برای این کار، وجود آهن ضروری است و آهن در گوشت قرمز، تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز و حبوبات یافت می شود که مقدار مصرف روزانه آهن را به حداقل ۳۰ میلی گرم افزایش دهند.

وی معتقد بود: برای ساخته شدن بافت های جدید بدن فرزند، در دوران بارداری مقدار دریافت پروتئین را به دو برابر یعنی حداقل ۶۰ گرم در روز افزایش داده شود.

به گفته ملایی غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ و کره بادام زمینی و غذاهای حاوی اسید فولیک زیاد، نان، غلات و سبزیجات دارای برگ سبز هستند.

انتهای پیام/

بارداری هفته به هفته را از لینک زیر دنبال کنید:

توصیه های بارداری هفته به هفته

telegram

Go to TOP