چاپ این نوشته
از خوردنی های نوروز بیشتر بدانید/

دلیل درد دندان هنگام خوردن شیرینی/خوب و بد خوردنی های عید را بدانید

عید نوروز از لحاظ تغذیه ای می تواند فرصت بسیار خوبی برای ما باشد. خوراکی های متنوعی که در این ایام رواج دارد و تمامی آن ها هم خوشمزه هستند که در صورت استفاده درست سلامتی را برای ما به ارمغان خواهند آورد. آجیل که یکی از زینت های پذیرایی میهمانی های نوروزی است، بمبی از ارزش های تغذیه ای را درون خود جای داده اند.

به گزارش سرویس سبک زندگی صدای سلامت؛ نوروز زمانی که در کنار نو کردن روز و سال خود، بهتر است در آن عادات نا صحیح تغذیه ای خود را هم کنار بگذاریم و سال سالمی را شروع داشته باشیم. همچنین بهتر است در کنار تمامی برنامه ریزی هایی که برای سال جدید داریم، برنامه ریزی درستی هم برای تغذیه و سبک زندگی در زمینه تغذیه داشته باشیم تا تأثیر فراوان آن را تا پایان سال ببینیم.

عید نوروز از لحاظ تغذیه ای می تواند فرصت بسیار خوبی برای ما باشد. خوراکی های متنوعی که در این ایام رواج دارد و تمامی آن ها هم خوشمزه هستند که در صورت استفاده درست سلامتی را برای ما به ارمغان خواهند آورد. آجیل که یکی از زینت های پذیرایی میهمانی های نوروزی است، بمبی از ارزش های تغذیه ای را درون خود جای داده و اگر در مصرف آن تعادل را حفظ کنیم بهترین استفاده را از آن می بریم. چربی موجود در مغزها از انواع چربی های گیاهی غیر اشباع است. این چربی ها چون که اسیدهای چرب با چند باند مضاعف دارند، باعث افزایش کلسترول و سایر چربی های نامطلوب خون نمی شوند و در نتیجه زیانی برای قلب و عروق ندارند؛ از طرفی هم حتّی در کاهش چربی های نامطلوب خون مؤثر هستند که باز جای دارد تأکید شود در مصرف تمامی این خوراکی ها تعادل را حفظ کنید.

* آجیل و پروتئین

پروتئین یکی دیگر از خواص آجیل ها هستند. این پروتئین ها هم از دسته گیاهی محسوب می شوند و بهتر است برای تأثیر بیشتر آن ها در بدن به همراه نوعی دیگر از پروتئین های گیاهی مانند غلات و حبوبات استفاده شوند. آجیل آهن هم دارد؛ روی و ویتامین های گروه B هم از دیگر نکات مثبت آجیل است. بهتر است حال که این خوراکی خوشمزه این همه نکات مثبت دارد ما هم کمی رعایت کنیم و سمت آجیل های شور نرویم. مغزها  مقادیر زیادی چربی دارند و در مصرف آن ها تعادل را حفظ کنید و همین چربی که باعث احساس سیری می شود، برای کودکان چون که جلوی غذا خوردن آن را می گیرد به مراتب می تواند مضر تر باشد. استفاده کردن از تمامی ظرفیت های تغذیه ای نوروز امری بسیار مهم است. یکی از جلوه های این امر، استفاده میوه هایی مانند سیب با پوست است. دیابتی ها هم فراموش نکنند که باید از میوه هایی مانند موز و سیب استفاده کنند که قند خون را آرام تر بالا می برد.

* با تری گلیسیرید ها چه کنیم؟

تری گلیسرید یکی از انواع چربی های نامطلوب خون است و افزایش دراز مدت آن در خون موجب بالا رفتن سایر چربی های نامطلوب و بروز اختلالات قلبی – عروقی  می شود. بیان ساده تر تعریف گلیسرید این است که وقتی شما بیش از حد مورد نیاز خود، انرژی دریافت می کنید (یا غذا می خورید)، این کالری اضافی به تری گلیسرید تبدیل می شود و در سلول های چربی بدن شما ذخیره می شود.

تری گلیسریدها در واقع  به عنوان یک منبع ذخیره انرژی برای بدن عمل می کنند. هنگامی که شما به مقدار زیادی انرژی نیاز داشته باشید، بدن این چربی ها را تجزیه می کند و به انرژی تبدیل می کند تا سلول ها بتوانند از آن استفاده کنند. استفاده از مواد غذایی شیرین و چرب که در ایام نوروز در هر خانه ای از آن ها به وفور یافت می شود، یکی از علل افزایش دهنده تری گلیسرید هستند. افزایش مقدار تری گلیسرید در خون می تواند سرخرگ ها را مسدود کند و به پانکراس آسیب برساند.

چای هم که پای ثابت پذیرایی های هر میهمانی ای است، اکثر اوقات در کنار ماده ای به نام قند قرار می گیرد که دیگر امروز کمتر خانواده ای است که نداند قند نقش یک سم را دارد، اما متأسفانه برخی پدران و مادران برای ساکت کردن کودکانشان یک حبه از این سم را به او می دهند.

شکر هم همین طور، شکر هیچ ماده مغذی ندارد و فقط کالری دارد. خیلی سریع هم تبدیل به تری گلیسرید می شود. البته هنگام خرید مواد غذایی، اگر برچسب غذایی داشت، آن را بخوانید. در بین مواد طعم دهنده و شیرین کننده، هر کدام به پسوند «اوز» (ose) یا «اول» (ol) ختم می شد، احتمالاً نشان دهنده نوعی قند است.

* و اما قصه پر درد دندان…!

دندان ها یکی از قربانیان شیرینی جات هستند؛ مصرف مواد شیرین به سلامت دندان ها  لطمه می زند و باعث پوسیدگی مینای دندان و فساد دندان ها می شود. شاید شما هم این حس را تجربه کرده باشید که هر گاه شیرینی و یا مواد قندی مانند خرما و کشمش را می خورید به دندان درد مبتلا می شوید. این آسیب ها به دلیل وجود میکروب هایی در دندان که با در اختیار داشتن مواد قندی شروع به اسید سازی می کنند و موجب حل شدن مینای دندان و تخریب آن می شوند. نوروزی سالم و سلامت را برای خود و خانواده خود به ارمغان بیاورید.

دکتر محمد جعفری

انتهای پیام/

telegram

Go to TOP