چاپ این نوشته
تغذیه نوروزی/

مراقب تغذیه خود در نوروز باشید، از بشقاب تا سفره/توصیه های سلامت نا را جدی بگیرید!

نکته مهمتر این که باید دقت داشته باشید که آجیل ها رنگ شده نباشند. چرا که متأسفانه چندی است که برخی از فروشندگان و توزیع کنندگان روی به رنگ آمیزی آجیل ها کرده اند.

به گزارش سلامت نا، فرا رسیدن سال نو و نوروز هر ساله دید و بازدیدها و سفرهای فراوانی را به ارمغان می آورد. دید و بازدیدهایی که تدارک دیدن انواع شیرینی جات و میوه ها سنتی است که هر خانواده ای کم یا زیاد به آن پایبند است و وقتی که انسان به میهمانی می رود گاهاً با ترافیک تغذیه ای بهاری روبرو می شود. بهتر است همگی رنگارنگ بودن خوراکی ها بخصوص شیرینی جات را با سلامتی خود معاوضه نکنیم و به شدّت در این ایّام به فکر سلامتی خود باشیم.

از همین رو توصیه های سلامت نا را جدی بگیرید:

همیشه بخصوص در این ایّام از یک تغذیه مناسب پیروی کنید و به شدّت تحت هر شرایطی از پرخوری بپرهیزید چرا که با این دو کار ساده می توانید از ابتلاء به بسیاری از بیماری های گوارشی جلوگیری کنید. شما نمی توانید بدون داشتن بدنی سالم از نوروز لذّت کافی را ببرید و در کنار آن می توانید با سالم بودن و سالم ماندن انرژی کافی را هم برای طول روز خود داشته باشید.

افرادی که در تعطیلات نوروز به علت تکرر در رفت و آمد و میهمانی ها و یا به هر علّت دیگری اهمیت زیادی به تغذیه سالم خود نمی دهند، غالباً پس از اتمام این تعطیلات با مشکلات عدیده و خطرناک گوارشی روبرو خواهند شد که از آن ها می توان به افزایش قند خون، چربی خون، فشار خون، خرابی دندان ها و مشکلات گوارشی اشاره کرد.

مؤکداً به شما توصیه می کنیم که در این ایّام از صرف کردن سه وعده اصلی غذایی صرف نظر نکنید و حتماً مانند طول سال این سه وعده مهم را در برنامه غذایی خود داشته باشید. یکی از عللی که انسان در این مدـت رغبتی به خوردن غذا نمی کند مصرف بی رویه شیرینی جات است. باید دقت داشته باشید که اصطلاح شیرینی جات صرفاً به شیرینی محدود نمی شود و بسیاری از پذیرایی ها در نوروز از دسته شیرینی جات ها هستند. این دسته از مواد غذایی کالری بالایی دارند و اشتهای کافی را برای غذا خوردن از انسان می گیرد و احساس سیری کاذب به انسان دست می دهد که می توان با کنترل مصرف این خوراکی ها، این روند را کنترل کرد.

همیشه توجه داشته باشید که شیرینی های کوچک بخرید. هر چه شیرینی ها کوچکتر باشند طبیعتاً ضرر آن ها کمتر است و اصلاً نباید شیرینی های بزرگ جایگاهی در منزل داشته باشند. در مصرف آجیل ها هم دقّت کنید که ابتدا تازه باشند و زیاد شور نباشند و از آجیل های کم نمک استفاده کنید تا سالم تر بمانید. نکته مهمتر این که باید دقت داشته باشید که آجیل ها رنگ شده نباشند. چرا که متأسفانه چندی است که برخی از فروشندگان و توزیع کنندگان روی به رنگ آمیزی آجیل ها کرده اند.

در کنار مصرف تمامی این گروه های غذایی از مصرف روزانه به طور میانگین ۸ لیوان آب غافل نشوید و با این کار به سلامت پوست و صحت دستگاه گوارش خود کمک کنید.

بهتر است که والدین در این ایّام هم بیشتر مراقب خورد و خوراک کودکان خود باشند. در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در این ایام اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود و ضمن این که مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود و به این ترتیب تداوم این وضعیت به مدت ۲ هفته در تعطیلات می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در تغذیه آن ها شود.

قرار دادن انواع برگه‌ها مانند آلو، زردآلو، قیصی و میوه‌های خشک مانند انجیر در کنار آجیل می‌تواند بسیار سودمند باشد، زیرا از طرفی حاوی ویتامین‌های گروه ب، ویتامین آ و آهن بوده و از طرف دیگر به پیشگیری از ابتلا به یبوست کمک فراوانی می‌کند. البته باید توجه داشت که بی‌رویه و قبل از وعده‌های اصلی مصرف نشوند چون جلوی اشتها را گرفته و مانع غذاخوردن خواهند شد.

در این ایّام که به احتمال فراوان چای میهمان هر خانه ای است، مراقب میزان قند مصرف شده در هر استکان چای باشید. اگر به این موضوع توجه نمی کنید و از افرادی هستید که به کرّات در طول روز چای می نوشید، با یک حساب سرانگشتی می توانید مقدار فراوان کالری جذب شده از سوی قندهای کنار چای خود را محاسبه کنید و به میزان بالای آن پی ببرید. اگر سلامتی شما برایتان اهمیّت دارد بهتر است بگذارید چای شما قدری خنک شود. محققین بر این باورند که چای داغ اثرات مخربی برای حنجره شما دارد و از طرفی هم راهی برای کاهش مصرف قند در زمان نوشیدن چای است.

برخی ها هم در کنار دید و بازدیدها میهمان سفره های نهار و یا شام میزبان ها می شوند. در کنار تمام نکاتی که به کرّات شنیده و خوانده اید، سلامت نا به شما توصیه می کند که اگر جه آغاز سال زمان آشتی و مودّت است، امّا شما بهتر است از این فرصت استفاده عکس کنید و با نوشابه ها خداحافظی کنید و به جای نوشیدن نوشابه، از آب یا دوغ استفاده کنید. داشتن قند زیاد، ممانعت در جذب کلسیم ایجاد می کنند و وابستگی که ایجاد می‌کنند زیان آور و مزاحم است.

میزبان ها و خانم های خانه دار هم آگاه باشند که برنج را آبکش نکنند. آبکش کردن برنج به تصور آنکه نشاسته آن از بین می‌رود اشتباه است، چون بیش از ۸۰ درصد برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد و با آبکش کردن چیزی از آن از دست نمی‌رود. این کار شما نتیجه ای جز هدررفت ویتامین های برنج و محروم کردن خود و خانواده و میهمانان خود از نعمات الهی ندارد.

در باب وعده شام در میهمانی ها ذکر  این نکته ضروری است که صرف شام را به ساعات پایانی شب موکول نکنند. این توصیه نه بخاطر آن است که خیال کنیم ناهار چاق نمی‌کند و شام چاق می‌کند. این توصیه برای آن است که خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشیم.

امیدواریم همگی این نکات ساده و تکراری را سرلوحه برنامه های تغذیه سراسر سال خود قرار دهیم.

telegram

  1. […] کند و یا ما آن را، بحثی است قسمتی از آن در یادداشت قبلی(اینجا را کلیک کنید!) مطرح شد و اکنون ادامه آن و یا به عبارتی روان تر، بخور […]

Go to TOP