چاپ این نوشته
به بهانه ایام البیض/

آداب ویژه تغذیه اعتکاف/ از غذای روح غافل نشوید

در خوردن افطاری شتاب نکنید، تا زمانی که تمامی دستگاه‌های خفته بدن بیدارشوند. بهتر است بعد از باز کردن افطار، مدت کوتاهی را تا صرف شام صبر کنید.

به گزارش سرویس سبک زندگی سلامت نا، اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آمیزه ای است از این دو و نیازمند پرورش در ابعاد وجودی خود؛ انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نیازمند نیایش است، مناجاتی شیرین و زیبا، هم کلامی موجودی ضعیف با منشأ قدرتها. از آغاز خلقت تا صحنه رستاخیز، راز و نیاز زیباترین هنر آدمی است.

با نزدیک شدن به روزهای اعتکاف و تب و تاب ثبت نام اعتکاف در کشور حجم انبوهی از مردم، خصوصاً جوانان از مدتها قبل خود را آماده حضور در این آیین مذهبی می کنند. با توجه به اینکه برگزاری چنین مراسمی همچون هر برنامه مذهبی از احکام و آداب ویژه برخوردار است بر آن شدیم تا در این فرصت، به سهم خود نکات مهم تغذیه ایی را برای روزه داران گرامی بیان کنیم.

چگونه روزه بگیریم!

روزه‌داری بهترین فرصت برای کاهش امراض و بیماری‌های رنگارنگ انسان امروزی است، از انواع سرطان گرفته تا بیماری‌های کبدی، گوارشی، عضلانی و روحی. ویژگی‌های خاص روزه‌داری غلبه مزاج گرم و خشک است که در بین ریز ذره‌های بدن آتشی مقدس و پاک‌کننده ایجاد می‌کند و بدین ترتیب آنچه از طریق مسهل‌ها، حجامت، فصد و زالودرمانی و… هنوز پاک‌سازی کامل نشده را از بین می‌برد.

آداب ویژه سحری خوردن

افرادی که بدون سحری روزه می‌گیرند، دچار افت شدید قند خون و انرژی و به‌دنبال آن دچار ضعف و بی‌حوصلگی می‌شوند. این افراد در وعده افطار نیز تمایل بیشتری به خوردن غذا دارند و به‌طور ناگهانی به معده خود فشار زیادی وارد می‌کنند که همین عامل، در صورت تکرار، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها است.

خوردن چند خرما یا کشمش و مقداری عسل در سحر بسیار مناسب است.خرما و عسل مانع افت قند خون شده و کشمش برای رفع عطش بسیار مناسب است.

در سحر از نوشیدن چای زیاد باید اجتناب شود، زیرا کافئین موجود در چای، باعث دفع مقادیر زیادی آب و نمک‌های معدنی مورد نیاز بدن می‌شود.  بهتر است در سحر آب کافی نوشیده و از خوردن نمک، فلفل و ترشی خودداری شود.

وعده غذای افطار و سحری جزء مواردی است که باید مصرف شوند ولی نوع غذا باید متناسب با وضعیت و مزاج بدن فرد باشد. بعد از خوردن سحری بلافاصله نخوابید، چون وضعیت درازکش سبب برگشت مواد غذایی به مری و ترش‌کردن می‌شود.

آداب افطار کردن

افطار را با نام خدا آغاز کنیم چرا که نام و ذکر خدا طبیعت گرم دارد و بدن را در ابتدای افطار گرم می‌کند. پس از یک روز طولانی چون معده ما دچار ضعف هضم شده است، مناسب است که افطار خود را با یک غذا و نوشیدنی گرم و ترجیحاً کمی شیرین که مضاف بر آن، سبک و ساده و زودهضم نیز باشد، آغاز کنیم. به‌عنوان مثال، استفاده از آب جوش، چای کم‌رنگ، شیر گرم و شربت عسل گرم به‌عنوان نوشیدنی، گزینه‌های مناسبی هستند.

از سوی دیگر، مصرف سوپ گرم حاوی اندکی غلات و حبوبات و سبزیجات، همچنین حلیم، حلوای سنتی و امثال آن، از بهترین خوراکی‌ها برای شروع افطار هستند. البته ناگفته نماند که شاید بی‌اغراق بتوان گفت که بهترین گزینه برای افطار، خرما با یک نوشیدنی گرم است که ضمن افزایش سریع قند خون و رفع ضعف ناشی از آن، بدن را نیز گرم کرده و همچنین با اصلاح وضعیت اشتها، موجب عدم پرخوری می‌شود. کشمش، انجیر و عسل نیز می‌توانند جایگزین خرما شوند. پس از افطار اولیه، می‌توان از مقداری نان سبوس‌دار با کمی پنیر و گردو و سبزی برای تکمیل وعده افطار بهره برد. البته باید مراقب بود تا این مقدار، از مقدار متناسب فرد زیادتر نشود.

فواید افطار روزه با خرما

موجب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. معده خشک و جمع شده ناشی از گرسنگی را باز و گرم و نرم می‌کند. مقداری از مواد قندی و معدنی مورد نیاز بدن فوراً از دیواره معده جذب شده و به داخل کبد می‌رود و کبد را از خمودی و ضعف در می‌آورد و در اثر آن خون به جریان افتاده و آماده پذیرایی از غذای افطار می‌گردد.

منبع مناسبی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منیزیم، روی، کلسیم، فسفر و ویتامین‌هایB2، B1 و A ، بیوتین، اسیدفولیک و ویتامین C است.

روزه و تشنگی

باید در وعده سحری غذاهایی مصرف شود که نیاز به آب و عطش را کاهش دهد و از مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک، پرپروتئین و پرادویه و نیز فست‌فودها و سرخ‌کردنی‌ها خودداری شود.

از خوردن غذاهایی مثل کله‌پاچه، ماهی و تن ماهی که باعث افزایش عطش می‌شود باید پرهیز کرد.

پرهیز از مصرف آب خیلی سرد؛ چون در نهایت تشنگی را تشدید می‌کند.

بهترین شربت‌ها برای رفع تشنگی، شربت آبلیمو، شربت نارنج و شربت سکنجبین می‌باشد.

عادات غلط غذایی

بدترین عادت برای گشودن روزه در زمان افطار، نوشیدن آب سرد و سایر نوشابه‌هاست که موجبات ضعف هاضمه، تغلیظ اخلاط درون معده، یبوست، سوءهاضمه، افزایش عطش و ضعف اعصاب را فراهم می‌کند. خوردن غذاهای سنگین و غلیظ، دیرهضم، چربی‌ها و سرخ‌کردنی‌ها، آب همراه غذا و غذاهای متنوع در یک وعده نیز از مصادیق بارز اشتباهات غذایی است.

از دیگر اقدامات ناصحیح، مصرف زیاد آب و سایر مایعات در فاصله افطار تا سحر است. بدن ما به این حجم کثیر مایعات نیازی ندارد. فقط بار کلیه‌ها را افزوده و به سیستم گردش خون نیز زحمت مضاعفی تحمیل می‌شود. بدن ما آب مورد نیاز خود را از تمام مواد غذایی کسب می‌کند و برخلاف برخی حیوانات، سیستم ذخیره آب ندارد. البته مصرف مواد لعابدار مثل نوشیدن شربت خاکشیر و همچنین مصرف متعادل سبزیجات و میوه‌های تازه و همچنین آبمیوه طبیعی موجب کاهش شدت عطش می‌شود و از سوی دیگر منابع مفیدی برای تأمین املاح و ویتامین‌ها نیز هست.

چند توصیه از سلامت نا

قبل و بعد از غذا حتماً کمی نمک بچشید چون موجب تقویت هاضمه و دفع رطوبت لزج سیستم گوارشی می‌شود. البته باید رعایت حال فرد و بیماری وی را نیز کرد.

در خوردن افطاری شتاب نکنید، تا زمانی که تمامی دستگاه‌های خفته بدن بیدارشوند. بهتر است بعد از باز کردن افطار، مدت کوتاهی را تا صرف شام صبر کنید.

شام بعد از افطار باید کم مصرف شود، در غیر اینصورت شکم که در اثر گرسنگی حریص شده است به صاحب خود مرتب دستور می‌دهد که بیشتر بخورد تا آنجا که شخص کسل و خسته شده و شکمش متورم می‌شود و احساس خواب بر وی غلبه می‌کند. این نوع غذا خوردن بعد از افطار بسیاری از فوائد روزه را نابود می‌کند.

تند و سریع غذا نخورید و لقمه را خوب بجوید

از مرغ‌های ماشینی و محصولات پاستوریزه، روغن‌های مایع و جامد و چای پررنگ بپرهیزید.شیر گاو غیرپاستوریزه پس از پنج دقیقه جوشیدن هیچ خطری ندارد و حاوی کلسیم خیلی بیشتر.ی است.

با شیر طبیعی ماست ببندید و در آن پونه و زنیان بریزید و درکیسه‌ای قرار داده تا آب آن کاملاً چکیده شود و از این ماست چکیده در وعده افطار و سحر استفاده کنید.

بهترین روغن برای استفاده، روغن گاو، دنبه، زیتون و کنجد است.

مصرف سبزی خوردن را فراموش نکنید.

کم‌خوری را در فاصله بین افطار تا سحر نیز ادامه دهید.

در پایان باید بگوییم روزه داری فرصتی برای زدودن سموم از جسم و روح است؛ امید است با روزه‌داری صحیح و به دور از افراط در خوردن، این فرصت را دریابیم و از آن به‌درستی استفاده کنیم.

بسیار اهمیت دارد که تغذیه فکری مناسب جهت معتکفین در ایام اعتکاف از اولویتهای برنامه ریزان و مسئولین برگزاری جلسات فرهنگی اعتکاف باشد.

telegram

Go to TOP