چاپ این نوشته
صدای سلامت
گزارشی از یک غفلت همگانی؛

چاقی نوجوانان، عامل کاهش اعتماد به نفس و گوشه گیری/سبک زندگی را از کودکی جدّی بگیرید

بهتر است بدانید عادت های افراد و الگوی زندگی شان از کودکی شکل می گیرد و تا ۱۸ سالگی این عادت ها تثبیت می شوند.

به گزارش سرویس سبک زندگی صدای سلامت، سبک زندگی نوجوانان و جوانان در اجتماع وابسته به عوامل متعددی است، زندگی بی تحرک و کاملا ماشینی، نداشتن پیاده روی و … الگوی زندگی نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. داشتن سرویس مدرسه، خانه ها آپارتمانی، نداشتن فضای بازی مناسب، قرا ندادن الگوی سالم در اختیار بچه ها توسط خانواده ها، گرایش  بیشتر فرزندان به فست و فود و غذاهای آماده و… سبک زندگی فرزندان را تحت تاثیر قرار داده است.

 نداشتن فعالیت بدنی کافی و الگوهای تغذیه ای نامناسب نقش اصلی در اضافه وزن کودک دارند. الگوی زندگی امروزی از فعالیت بدنی انسان ها بسیار کاسته است. تلویزیون، کامپیوتر، بازی های ویدوئویی، جایگزین بازی های کودکان و فعالیت بدنی آنها شده است. مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان موجب بروز عوامل خطرساز برای بیماری های قلبی مثل کلسترول و فشار خون بالا می شود.

مسائل ژنتیکی و سبک زندگی و چگونگی تغذیه عوامل تعیین کننده وزن کودک هستند. چاقی و اضافه وزن با به وجود آمدن دیابت نوع ۲ رابطه نزدیک دارند. خطر چاقی و اضافه وزن بزرگسالی در کسانی که در کودکی یا نوجوانی اضافه وزن داشته اند ۷۰ درصد بیشتر است.

یکی از اثرات مهم داشتن اضافه وزن در کودکان، کاهش اعتماد به نفس و گوشه گیری در آنهاست چرا که آنها مانند همسالان خود نمی توانند در بازی های گروهی موفق باشند و حتی از سوی همسالان خود مورد تمسخر واقع می شوند.

بی تحرکی عامل چاقی نوجوانان

یک متخصص پزشکی اجتماعی در مورد تغذیه سالم کودکان و نوجوانان می گوید: در جامعه ای که نوجوانان و جوانان تحرک و تغذیه ای مناسب داشته باشند خطر ابتلا به بیماری ها کاهش پیدا می کند و موجب بالا رفتن سطح سلامت جامعه می شود. در طی سالیان اخیر شاهد تغییر الگوی بیماری ها در جامعه هستیم. همچنین درسال های گذشته بیماری های عفونی واگیر باعث مرگ و میر زیادی می شدند. در چند دهه گذشته می بینیم که الگوی بیماری تغییر پیدا کرده و بار بیماریها بیشتر شده است.

به گزارش صدای سلامت، پیشرفت و شیوع بیماری های مزمن و غیر واگیر بیشترشده است. از جمله بیماری های قلبی و عروقی، که این بیماری های مزمن ارتباط بسیار تنگاتنگی با سبک زندگی افراد دارند. دکتر آناهیتا بابک در این باره تأکید کرد: عوامل خطری که باعث بروز بیماری ها می شود شامل بی تحرکی، فشار خون، چاقی، مصرف دخانیات، دیابت و…. هستند. همه این عوامل است با سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند. سبک زندگی سالم شامل تغذیه سالم، تحرک بدنی کافی، اجتناب از مصرف سیگار و دخانیات است، همچنین توانایی مدیریت و کنترل استرس دارای اهمّیت است.

این متخصص پزشکی اجتماعی عقیده دارد: وارد کردن این چهار فاکتور در زندگی از بروز عوامل خطر بیماری زا پیشگیری می کند، البتّه نقش برخی از از عوامل خطر مثل وراثت، سن و جنس را نمی توان تغییر داد.

آناهیتا بابک همچنین گفت: عمده تأثیر بر روی بیماری های مزمن به خاطر عوامل خطری است که وابسته به سبک زندگی اشخاص بوده که قابل پیشگیری هستند.

فست فودها و تهدید سلامت فرزندان

متخصص پزشکی اجتماعی در مورد بیماری های پرخطر خاطرنشان کرد: کم شدن این بیماری ها بیشتر وابسته به تغذیه سالم و فعّالیت فیزیکی است و عادت های افراد و الگوی زندگی شان از کودکی شکل می گیرد و تا ۱۸ سالگی این عادت ها تثبیت می شوند.

آناهیتا بابک ادامه داد: هنگامی که کودک از همان زمان بچّگی ذائقه اش به غذاهای چرب، شور و شیرین عادت پیداکند، در آینده دیگر ذائقه اش تغییر نمی کند.

این پزشک متخصص پیرامون سبک زندگی در نوجوانان تصریح کرد: سبک زندگی نوجوانان و جوانان در اجتماع وابسته به عوامل متعددی است، زندگی بی تحرک و کاملا ماشینی، نداشتن پیاده روی و … الگوی زندگی نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد.

بهتر است بدانیم که داشتن سرویس مدرسه، خانه ها آپارتمانی، نداشتن فضای بازی مناسب، قرا ندادن الگوی سالم در اختیار بچّه ها توسط خانواده ها، وقت صرف نکردن والدین برای فرزندانشان، انجام ندادن فعّالیت های بدنی بیرون از منزل، تغییر  نوع غذا خوردن، فاصله گرفتن از مصرف غذاهای سالم سرشار از سبزیجات و حبوبات و گرایش  بیشتر فرزندان به فست و فود و غذاهای آماده و… سبک زندگی فرزندان را تحت تأثیر قرار داده است.

به گفته دکتر بابک، فست فودها با تراکم تراژدی بالا، ارزش غذایی چندانی از نظر فیبر، ویتامین و املاح ندارند و دارای کالری بالا و انرژی زیادی هستند که  در دراز مدت باعث ایجاد فشار خون و چاقی می شوند، فست فودها در عین خوشمزگی سلامت انسان ها را تحت تأثیر قرا می دهند.

حدود ۸۰  درصد بیماری های قلبی و عروقی و ۹۰  درصد موارد دیابت با اتخاذ سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند و ۳۰ درصد از موارد سرطان های بدخیم را می توان با اتّخاذ سبک زندگی سالم، کنترل وزن و تحرک کافی پیشگیری کرد.

راه های پیشگیری از بیماریهای مزمن بزرگسالی

فدارسیون جهانی قلب در سال ۲۰۰۴ با شعار راه های پیشگیری گفته است که مؤثرترین راه های پیشگیری از بیماری های مزمن بزرگسالی، آموزش و شیوه زندگی به کودکان و نوجوانان است.

والدین توجه داشته باشند که گروه های اصلی غذایی شامل کربوهیدرات، لبنیات، میوه و سبزی، پروتین و روغن های سالم است که از برنامه غذایی فررزندان نباید حذف شوند و از طرفی حذف وعده غذایی در کوتاه مدّت تاثیر جدّی بر روی سلامتی فرزندان دارد و در دراز مدّت متابولیسم بدن را کم کرده و بدن را در مقابل سوزندان انرژی مقاوم می کند، که این عامل چاقی کودکان می شود.

پبهترین حالت مصرف سه وعده غذای اصلی ودو میان وعده سالم برای فرزندان است. در مصرف میان وعده ها تاکید بیشتر بر روی مصرف لبنیات، آجیل ها، غلات سبوس دار، بیسکویت های سبوس دار، میوه و سبزیجات است.

شاید ذهن شما هم به این سمت برود که مدارس هم می توانند در این مهمّ دخیل باشند و بوفه مدارس هم می توانند تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی داشته باشند.

مدیرکل امور سلامت آموزش و پرورش هم در همین رابطه  در خصوص نحوه نظارت بر بوفه های مدارس گفت: سال گذشته حدود ۸۰  درصد مدارس ممنوعیت توزیع خوراکی‌های غیر مجاز را رعایت کردند و مابقی مدارس نیز تذکر دریافت کردند.

وی با بیان اینکه متأسفانه آمار چاقی در دانش آموزان بالاست اظهار کرد: آگاهی دهی و آموزش به دانش آموزان درباره بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و چاقی در دستورکار قرار دارد.

پس بهتر است از این پس بیشتر مراقب خوراک و تغذیه کودک خود باشیم و سبک زندگی فرزندانمان را از همان زمان کودکی جدّی بگیریم.

telegram

Go to TOP