چاپ این نوشته
در نشست خبری رئیس فوریت های پزشکی اصفهان مطرح شد:

رضایت ۹۰ درصدی مردم از اورژانس/ راه اندازی اتوماسیون اورژانس راه حلی در راستای حل مشکلات

درصدد راه اندازی اتوماسیون برای اورژانس هستیم که به کمک آن فرد از زمانی که تماس می گیرد تا زمانی که مأموریت پایان می یابد کلیه تحرکات و اقدامات ثبت می شود.

به گزارش سرویس خدمات پزشکی صدای سلامت، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان ظهر امروز در نشست خبری گفت: شغل اورژانس یکی از مشاغل پر مخاطره است که هر کسی توانایی کار در این سیستم را ندارد چرا که می بایست از توانایی جسمانی و روانی بالایی برخوردار باشد.

غفور راستین افزود: اورژانس استان هر ساله با مأموریت های زیاد و متنوعی روبرو می شود که هر کدام از آن ها توانایی خاص خود را می طلبد.

راستین در بیان عملکرد این مجموعه امدادی درمانی در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ تعداد ۱۸۵۱۲۹ مأموریت پیش بیمارستانی توسط همکاران ما به ثبت رسید که از این تعداد ۱۰۵۴۲۳ مورد غیرتصادفی و ۵۲۷۰۲ مورد حادثه تصادفی داشتیم که در این بین ۱۰۲ مورد احیاء موفق داشتیم.

۱۱ زایمان موفق در مأموریت های سال ۹۴

این مسئول ادامه داد: ما در مأموریت های خود در سال گذشته ۱۱ زایمان موفق داشتیم که یک مورد در بالگرد در مسیر ورزنه به اصفهان اتفاق افتاد که نوزادهای سه قلوی آن مادر در سحت و سلامت کامل به دنیا آمدند.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه امداد هوایی هزینه های زیادی را در بر دارد اما هیچگاه به علت هزینه های بالای آن این خدمت ارزنده را از امدادخواهان دریغ نخواهیم کرد.

رئیس اورژانس اصفهان در مقایسه سه ماهه سال جاری با سه ماهه سال گذشته بیان داشت: در مدت مشابه سال گذشته ۲۸۸۹۰ ماموریت به ثبت رسید که از بین ۲۶۱۶۷ حادثه غیرتصادفی و ۱۲۷۱۳ حادثه تصادفی ترافیکی بود در حالی که در سال ۹۵ در همین مدت از بین ۴۰۱۷۸ حادثه به ثبت رسیده، ۲۶۹۴۶ حادثه غیرتصادفی و ۱۳۲۳۲ حادثه تصادفی بوده اند.

غفور راستین از زمان رسیدن امدادگران به امدادخواهان هم گفت: حضور بر بالین بیمار در شهرها در ۸۰ درصد مأموریت ها کمتر از ۸ دقیقه و در جاده ها کمتر از ۱۵ دقیقه است که با توجه به اینکه اصفهان مشکل ترین شهر از نظر امدادرسانی است، توانسته ایم آمار خود را با استاندارد کشوری مطابقت دهیم و میانگین رنج زمانی خود را روی ۸ دقیقه و ۴ ثانیه نگه داریم.

مسئول فوریت های پزشکی استان همچنین از حوادث نوروزی هم یادی کرد و گفت: در ایام نوروزی سال ۹۴، تعداد ۷۹۷۱ حادثه به ثبت رسید که این آمار در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافت و به عدد ۹۵۹۱ رسید.

راستین افزود: در فصل بهار سال ۹۴، ۵۹ مورد مصدومیت و ۱ فوتی در این زمینه داشتیم که این آمار در سال ۹۵ به ۵۵ مصدوم و ۲ فوتی رسید.

وی همچین خاطرنشان کرد: درصدد راه اندازی اتوماسیون برای اورژانس هستیم که به کمک آن فرد از زمانی که تماس می گیرد تا زمانی که مأموریت پایان می یابد کلیه تحرکات و اقدامات ثبت می شود.

راستین در تشریح اتوماسیون هوشمند اورژانس اضافه کرد: زمان تماس امدادخواه با مرکز ۱۱۵ در اتوماسیون ثبت می شود که پس از آن راننده ۹۰ ثانیه فرصت دارد خود را به آمبولانس برساند و کد آماده باش را بزند و سپس پس از دریافت آدرس دقیق محل استقرار امدادخواه، در بازه زمانی مشخص به سمت آن حرکت می کند و ما آنلاین از طریق دستگاه GPS که روی آمبولانس ها نصب خواهیم کرد آن را می توانیم رصد کنیم.

رئیس اورژانس اصفهان زمان راه اندازی این اتوماسیون را در آخر سال عنوان کرد و گفت: اتوماسیون هوشمند اورژانس حدود ۱ میلیارد هزینه در بردارد.

توان بیش از حدی را در اورژانس صرف می کنیم

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی هم در ادامه این نشست گفت: ما در بحث فرهنگ سازی واقعاً مشکلات عدیده ای داریم و شاید دلیل آن نداشتن ابزار و سواد مناسب باشد که این وظیفه خطیر بر عهده رسانه هاست.

علیرضا قاسمی ادامه داد: ما توان بیش از حدی را در اورژانس صرف می کنیم و علّت آن نداشتن اطلاعات کافی از سوی خانواده هاست هم دقیقاً نمی دانند چه زمانی باید از اورژانس طلب کمک کنند.

این مسئول افزود: اورژانس زمانی باید وارد عمل بشود که اگر همکاران ما نرسند یا فرد امدادخواه جان خود را از دست خواهد داد و یا دچار نقص خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در راستای فرهنگ سازی تصریح کرد: اگر ما اعزام های بیهوده داشته باشیم در واقع توان خود را کاهش می دهیم و این اتلاف انرژی، مأموریت های مهم و حیاتی را در معرض خطر قرار می دهد.

قاسمی شغل فوریت های درمانی را بسیار پرمخاطره عنوان کرد و افزود: یکی از معیارهای جذب و استخدام اورژانس، شرایط جسمانی و همچنین شرایط روحی مناسب است چرا افراد در این سیستم درمانی، گاهاً در روز چندین مرتبه در وضعیت روحی بدی قرار می گیرند.

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی ادامه داد: در اورژانس تمامی افراد تیم تخصص کافی را دارند و حتّی راننده هم کاردان یا کارشناس فوریت های پزشکی است که توانایی رانندگی با آمبولانس را هم در کنار سایر توانایی های خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد پس از طی تحصیلات دانشگاهی در مقطع کاردانی و کارشناسی برای استخدام به منظور ارزیابی علمی مورد مصاحبه قرار می گیرند و سپس به مدت یک هفته به صورت ۲۴ ساعته در یک کد اموزشی در کنار یک تکنسین یا کارشناس دیگر به مأموریت فرستاده می شود که پس از انجام این تست ها و قبولی امتیازات کافی مورد مصاحبه قرار می گیرد.

قاسمی همچنین تصریح کرد: در بهترین مجموعه های نظارتی هم نواقصی پیش می آید اما سیاست گذاری امسال ما این است که زیاد بودن ۱۰ مأموریت برای یک پایگاه در یک روز را واقعیت بخشیم که بخشی از این اقدام بر دوش مردم است.

علیرضا قاسمی پیرامون نظارت بر امدادگران اورژانس هم گفت: ما در کنار نظارت های محسوس که از مراکز صورت می گیرد نظارت های غیرمحسوس هم داریم که ناظر ما با دریافت اطلاعات مکانی امدادخواه، به صحنه یا حتی درون منزل می رود و از نزدیک شاهد عملکرد و رفتار امدادگران است.

این مسئول اورژانس همچنین ابراز داشت: مردم در هنگام تماس باید به خوبی به همکاران ما در اتاق فرمان اطلاعات بدهند و برای مثال اگر بگویند که فرد باردار یا کودک است تیم ویژه ای اعزام می کنیم تا بازدهی بالاتری داشته باشیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: شخص تماس گیرنده باید بتواند به خوبی شرح حال بدهد و به سوالات اتاق فرمان به طور کامل پاسخ بدهد و در کنار این که آدرس را باید خیلی دقیق اعلام کند استرس را هم کاهش دهد تا کمک بهتری به امدادخواه بکند.

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد مردم از عملکرد اورژانس اصفهان راضی و کاملاً راضی و ۱۰ درصد هم کاملاً ناراضی هستند که در صدد رفع نواقص سیستم خود هستیم.

علیرضا قاسمی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: دو سال گذشته ۳۰ درصد تماس های حاصله مزاحمت تلفنی شامل تماس اشتباه و مزاحمت بود که سال گذشته این آمار به همت فرهنگ سازی رسانه ها، به ۱۸ درصد رسید و امیدواریم امسال این آمار به صفر برسد.

قاسمی در پایان گفت: ۱۱۵ خطی است که انسان را از مرگ نجات می دهد.

آماده به کار بودن اورژانس رادیویی در اصفهان

مسئول ارتباطات رادیویی اورژانس اصفهان هم پیرامون فناوری های ارتباطات رادیویی این مجموعه گفت: ما امکانات به روزی در خصوص ارتباطات رادیویی در بحث امدادرسانی به مردم عزیز داریم.

محمدجواد فیروزه افزود: برای مثال یک دستگاه آمبولانس مخصوص ارتباطات رادیویی در اختیار داریم که با راه اندازی اتوماسیون امکان شناسایی نقطه تماس گیرنده را بر روی گیرنده های خود داریم.

وی افزود: در نقاط مختلف امکان برقراری هر گونه ارتباط رادیویی خاص را با آنتن های ۳۵ متری نصب شده روی آمبولانس یاد شده داریم.

فیروزه در پایان این نشست لزوم به روز بودن ارتباطات رادیویی سیار را از الزامات حیاتی اورژانس دانست.

telegram

Go to TOP