چاپ این نوشته
بزرگترین اشتباهات تکراری در ورزش – 1

شما هم در ورزش مرتکب این اشتباهات رایج می شوید؟

بهتر است هم کسانی که کم ورزش می کنند و هم کسانی برای ورزش وقت زیادتری می گذارند بدانند که نمی توان فعالیت بدنی روزانه مانند پیاده روی و کارهای منزل را به جای ورزش قلمداد کرد و صرف ورزش تأثیر چندانی بر کاهش وزن شما ندارد.

به گزارش سرویس مراقیب صدای سلامت، اطلاعات علمی جزء لاینفک ورزش است و تجویز تمرینات اشتباه، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد کند. در این مقاله سعی کرده ایم قدم به قدم رایج ترین اشتباهاتی که در فعّالیت های ورزشی مرتکب می شویم و برخی نکات کاربردی در حوزه سلامت و تناسب اندام مورد اشاره قرار گیرد. امید است با حذف این اشتباهات چند گام به سلامت کامل نزدیک تر شویم. با هم چند اشتباه رایج آشنا می شویم.

۱) مؤثرترین روش جهت کاهش وزن، فعّالیت ورزشی است!صدای سلامت (9)

یادتان باشد در روند کاهش وزن ۷۰ درصد رعایت اصول تغذیه و ۳۰ درصد انجام فعّالیت های ورزشی مؤثر می باشد. افرادی که ورزش می کنند امّا اصول تعذیه را صحیح رعایت نمی کنند در مسابقه کاهش وزن پیروز نمی شوند. بی تردید با رعایت رژیم های غذایی می توان وزن را کاهش داد. امّا با این رژیم ها ممکن است برای سلامتی ما خطرآفرین باشند.

۲) برای کاهش وزن باید برنامه و رژیم غذایی خاصی اجراء گردد!صدای سلامت (7)

تا کی می توان به دستورات این رژیم ها که عمدتاً باعث بر هم خوردن شرایط روزمره زندگی می گردد عمل نمود؟ آیا جهت رعایت دستورات این رژیم ها زمان و هزینه کافی در اختیار دارید؟

حتماً این جمله معروف را شنیده اید: «همیشه ماهیگیری را یاد بگیر نه ماهی خریدن را». شما نیز رعایت اصول صحیح تغذیه را یاد بگیرید نه رژیم غذایی خریدن را. جهت یادگیری اصول تغذیه صحیح می توانید از دوره های آموزشی، کارشناسان تغذیه، کتب و سایت های معتبر استفاده کنید.

۳) فعّالیت بدنی روزانه مانند قدم زدن، جارو زدن و … می تواند مانند فعّالیت ورزشی منجر به کاهش وزن گردد!
صدای سلامت (3)

با توجه به اینکه فعّالیت بدنی روزمره در عصر ما به طور چشمگیری کاهش یافته و جای خود را به ماشین ها داده است. در نتیجه با این که از شدّت بسیار پائینی برخوردار است، نمی تواند در کاهش وزن مؤثر باشد امّا یادتان باشد هر چه فعّالیت روزمره شما با رعایت اصول استاندارد (به عنوان مثال: هنگام حارو زدن از خم کردن کمر بپرهیزید) افزایش یابد اثر مثبتی بر سلامت و تناسب اندام شما دارد.

۴) رشته ورزشی پرورش اندام با آمادگی جسمانی تفاوت ندارد!صدای سلامت (4)

متأسفانه عامه مردم در زمان مراجعه به سالن های بدنسازی فاقد اطلاعات پایه در مورد تفاوت این دو رشته ورزشی هستند. به همین علّت یا راه را اشتباه می روند و یا توسط افراد سودجو تشویق به مصرف مکمل و دارو می گردند. رشته ورزش پرورش اندام (بادی بیلدینگ، بادی کلاسیک) یک رشته ورزشی کاملاً تخصصی و عمدتاً مخصوص جوانان است که هدف اوّلیه در آن زیبا ساختن و حجم دان به اندام است و بر روی فاکتورهای مهم سلامتی مانند استقامت قلبی – عروقی، تنفسی، تعادل، انعطاف و … تأکید ندارند. این در صورتی است که در رشته آمادگی جسمانی به همان اندازه که به تناسب اندام اهمیّت داده می شود به فاکتورهای مهم دیگری مانند استقامت قلبی – عروقی، تنفسی، استقامت عضلانی، انعطاف پذیری، قدرت، تعادل و … نیز توجه می گردد. به همین منظور به عامه مردم در تمام سنین توصیه می گردد جهت کسب سلامتی و داشتن اندامی متناسب به این رشته ورزشی بپردازید. شایان ذکر است در این رشته از تمرینات با وزنه، دویدن ها، تمرینات کششی و … به صورت ترکیبی استفاده شود.

۵) با انجام فعّالیت ورزشی در سالن های لوکس و گران قیمت، بهتر و زودتر به نتیجه می رسیم!صدای سلامت (8)

استاندارد بودن وسایل ورزشی یکی از مهمترین شرایط یک سالن ورزشی است. چون وسایل ورزشی غیراستاندارد باعث بروز آسیب در ورزشکاران می گردد. امّا برای انجام تمرین نیازی به وسایل گران قیمت نیست. مهمترین شرط یک سالن ورزشی برخورداری از مربیان تحصیل کرده، تهویه مناسب، عایت نکات بهداشتی و اصول ایمنی می باشد. متأسفانه برخی سالن های ورزشی با توجه به قرارگیری در زیرزمین و عدم توجه مسئولین به سیستم تهویه، مکان مناسبی برای فعّالیت ورزشی نمی باشند. این در حالی است که داشتن چند جفت دمبل، هالتر، نیمکت، میز، کش و فیزیوبال می توانید تمام حرکات بدنسازی را حتی با نداشتن دستگاه ها به خوبی اجراء نمائید.

۶) هر کس بدن بزرگتر و عضلات نمایان تری دارد ورزشکار بهتری است و از سلامت بیشتری برخوردار است!صدای سلامت (5)

متأسفانه بسیاری از مردم ظاهر بین بوده و این موضوع در مورد ورزش نیز صادق است. داشتن اندامی عضلانی یکی از کوچکترین شرایط سلامتی است. برای داشتن یک بدن سالم، سلامت قلب و عروق و دستگاه تنفسی مهمترین شرط است. در ضمن داشتن مهارت بالا در اجرای حرکات در رشته های مختلف مهمتر از شکل و فرم بدنی است. البتّه این موضوع در مورد رشته پرورش اندام صدق نمی کند چون در این رشته در اکثر مواقع به ظاهر ورزشکار امتیاز داده می شود.

۷) باید آنقدر تمرین کنید تا عضلات شش تکّه یا سیس پک شود!!!صدای سلامت (1)

متأسفانه این عبارت را زیاد از افراد و مخصوصاً جوانان می شنویم. برای داشتن بدن متناسب و سالم نباید الزاماً عضلات شکم به صورت شش تکّه مشخص باشد. اگر شما رشته ورزشی پرورش اندام را به صورت حرفه ای کار می کنید، باید دارای عضلات شکم برجسته و مشخص باشید. در غیر اینصورت نیازی به این فرم عضلانی برای سلامتی و تناسب اندام نیست. چون برای کسب چنین عضلاتی باید تمرینات و رژیم های سختی اجرا کرد که بعضاً برای سلامتی نیز مضر است. متأسفانه افراد سودجو با معرفی داروهای مضری مانند آمپول سوما که در اطراف ناف تزریق می گردد، افراد را تشویق به استفاده از داروها می کند.

۸) برای ورزش کردن حتماً باید به باشگاه بروم!صدای سلامت (6)

به هیچ عنوان. اگر شما وقتتان کم است یا از هزینه های ثبت نام باشگاه بر نمی آیید، می توانید در محل کار، پارک یا منزل هم ورزش کنید. اما باید به نکات زیر توجه فرمائید:

  1. قبل از انجام حرکات ورزشی وسایل استانداردی مانند فیزیوبال، کفش و لباس، دمبل، انواع کش، زیرانداز، تردمیل، دوچرخه، الپتیکال و … با مشورت یک مربی ورزش تحصیل کرده تهیه فرمائید. البته لازم به تهیه تمام وسایل نیست و باید توجه به برنامه تمرین، وسایل تهیّه گردد.
  2. نحوه تمرین در پارک، منزل یا محل کار را از مربی ورزش تحصیل کرده آموزش ببینید و با برنامه خاص تمرین کنید.
  3. برنامه ورزشی شما باید منظم باشد.

* در ادامه با عادات غلط بعدی بیشتر آشنا شوید. با صدای سلامت همراه باشید…

می توانید عادات غلط ورزشی را روزانه در کانال تلگرامی صدای سلامت sedayesalamat1@ دنبال کنید.

telegram

Go to TOP